Mario Udženija

Diana Zrnić >> Mario, upisao si diplomski studij na Akademiji u Berlinu. Kako je tamo studirati slikarstvo?

Mario Udženija >> Upisao sam neku vrstu diplomskog studija na odjelu Bildende Kunst pri Universität der Künste Berlin. Jako mi odgovara svježi sjeverac, nitko ne brani nikakve utvrde znanja i, što je najvažnije, svi su pozvani da sudjeluju.

 

D. Z.  >> Prošlogodišnji si dobitnik Rektorove nagrade za djelo pod nazivom „Dobro”. Možeš li nam reći pokoju riječ o nagrađenom radu?

M. U. >> „Dobro” je jedan dio moga istraživačkog projekta koji sam završio prošle godine. Razvijao sam ga kroz godinu i pol dana koristeći open source programe za digitalno procesuiranje slike i različite druge materijale koje sam nalazio na internetu ili u vlastitim arhivima.

 

D. Z. >> Što te je inspiriralo da kreneš u takvu vrstu istraživanja?

M. U. >> Na društvenoj razini tehnološkim procesima doveli smo se do korjenite promjene shvaćanja zajedništva i dijeljenja, koji su svi sadržani u definiciji komunikacije, pa je bilo zanimljivo promatrati uskrsnuće ideja zajedništva u virtualnim odnosima.

Istraživao sam mogućnosti performativnog rada koji bi se ponašao kao mreža. Dobro je da se u mrežu može ući i izaći na beskonačno mnogo načina. Nema binarnih ili kakvih drugih podjela, nego samo izazov komunikacije.

 

D. Z. >> Svoj si rad temeljio na ispitivanju novih vizualnih umjetnosti i tehnologije. U kojem smjeru se sada razvija tvoj umjetnički izričaj?

M. U. >> Želim djelovati kao roj pčela.

 

D. Z. >> Je li ti još što slično u rukavu za sljedeći pothvat?

M. U. >> Je, želim ta iskustva izravno koristiti u svakodnevnom okruženju. Zanimljivo mi je kako tehnološki artikulirani obrasci društvenih odnosa zamjenjuju interakcije vezane uz teritorijalnost. Puni potencijal novih tehnologija potpuno se izražava u činu brisanja prostora: što u svemu tome predstavlja gola svakodnevnica i može li se ponovno krenuti u prostor nakon što samo još nešto provjerim na svome laptopu.

 

D. Z. >> Završna si godina na Slikarskom odsjeku. Mario, je li zadnja godina stresna?

M. U. >> Nisam na Slikarskom odsjeku. Stres je dobar.

 

D. Z. >> Zašto si odabrao baš Berlin kao grad u kojem želiš diplomirati? Što je to što ti Berlin nudi? Kakav je studij u Berlinu naspram studija u Zagrebu?

M. U. >> Nisam imao neku posebnu namjeru ići u Berlin. Radio sam po nekom svome nahođenju i tražio način kako da to bude održivo. U Zagrebu su odbijali taj moj projekt koji su u Berlinu prihvatili, pa sam slijedio tu putanju.

 

D. Z. >> Jesi li mnogo eksperimentirao tražeći se ili si oduvijek znao u kojem ćeš smjeru otprilike krenuti?

M. U. >> Pokušavam se ne raspršiti dok istražujem i završiti ono što započnem. Nije jednostavno i volim vidjeti kada netko radi usredotočeno i s jasnom namjerom.

 

D. Z. >> Smatraš li da si tijekom studija uspio razviti svoj stil, rukopis, vlastiti izričaj?

M. U. >> Ne.

 

D. Z. >> Koje te teme intrigiraju? Zasigurno imaš neke svoje radove, slike? Što je to što ovog mladog umjetnika zanima?

M. U. >> Ukratko me zanima kako kontroliramo naš svakodnevni život. Zašto se prema vlastitom životu odnosimo kao prema stroju.

 

D. Z. >> Čime se još baviš osim slikarstvom? Koji su tvoji hobiji?  

M. U. >> Koristim često olovku ili bojice da sebi nešto pojasnim, ali se ne bavim nekim slikarstvom. Volio bih imati mali vrt.

 

D. Z. >> Na čemu će se temeljiti tvoj završni diplomski rad? Možeš nam ukratko nešto reći o tome?Čime se trenutno baviš što se tiče umjetničkog izričaja?  

M. U. >> Koristim video da bih bilježio rad koji se izvodi u živoj interakciji s drugim ljudima. Važna mi je pogreška i neočekivani slijed znanja u mome vlastitom sustavu vrijednosti i percepciji koju unose drugi ljudi i različiti drugi mediji ili programi. Prostor se transformira i prostori se povezuju znanjem. Svakodnevni život je mjesto u kojemu osoba nikada ne može pristupiti nečemu izravno, svaki odnos mora proći kroz neku dodatnu medijaciju. To je ono uzbudljivo.

 

D. Z. >> Koja je razlika u tvojim ranijim i novijim radovima? Nadovezuju li se novi radovi na ranije teme ili si krenuo u potpuno drugačijem smjeru?

M. U. >> Znanje se nadovezuje u mrežu. Želim pronaći način kako da artikuliram to znanje, a da ga ne prepričavam. Razvoj umjetnih inteligencija i svih drugih pametnih uređaja pretvara naše svakodnevno iskustvo u nakupine znanja koje plutaju prostorom ili se spremaju u jednu košnicu. Zanima me kako plivati i posredovati među tim nakupinama.

 

D. Z. >> Gdje se vidiš za deset godina u umjetničkom svijetu?

M. U. >> Ne znam točno.

 

D. Z. >> Što tebi predstavlja slikarstvo? Što tebi predstavlja umjetnost?

M. U. >> Dobro je.

 

 

Odgovori